31 10 Overheden

IN2Content produceert films, video’s en animaties voor overheden. Zo zijn we leverancier van scenaristen en regisseurs voor het ministerie van Defensie, produceren we voor diverse gemeenten, overheidsorganisaties en kregen we een 7,6 als waardering voor de producties die wij maakten voor de Rijksoverheid.

Het aantal volgers dat populaire vloggers hebben loopt in de honderdduizenden en daarmee zijn influencers dus interessant voor opdrachtgevers. Een goed voorbeeld is deze video ter promotie van de Landmacht dagen die we maakten met vlogger Enzo Knol. Enzo kreeg de vrije hand om de video op zijn eigen manier te maken. Een eindredacteur bewaakte achter de schermen en op draaidagen de inhoud.

De opdracht van ministerie van Defensie was om zoveel mogelijk jongeren te bereiken over het onderwerp ’70 jaar bevrijding’. Enzo maakte zelf nog twee achter-de-schermen-vlogs en hij bezocht scholen waar ook weer reportages van werden gemaakt. Alle video’s werden naast de media-uitingen van het ministerie ook via het kanaal van Enzo en onder scholen verspreid. Het project zorgde voor enorm veel free publicity. Het totale bereik van alle video’s was meer een miljoen views midden in de doelgroep.

Animatie kan een prima vorm zijn voor social media. Voor het Antennebureau ontwikkelden we deze animatie. Hoe komt een appje van de ene telefoon nu terecht bij de andere telefoon? De doelgroep was kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar, daarvoor werkten we samen met de bij de doelgroep bekende vlogger/acteur Niek Roozen (bekend van ‘Brugklas’ en stem & figuurtje in de animatie).

Kort na het online gaan van de animatie op de website van de opdrachtgever hebben we samen met Niek Roozen een actie gedaan via Instagram. Binnen een uur waren de website en animatie meer dan 3.000 keer door de doelgroep bekeken.

Humor is een uitstekende manier om een boodschap over te brengen en dus ook een veelgebruikte stijl van animeren. Of het nu gaat om een interne aangelegenheid of iets wat je wilt delen met de buitenwereld, met een cartoonvideo grijp je de aandacht. Extra voordeel van cartoonanimaties is dat ze vaak worden gedeeld via social media, dat leidt weer tot meer kijkers.

Met een serie van zes grappige animaties voerde de RIVM campagne om de Nederlander bewuster te maken van wat we eten en drinken. Voor de ontwikkeling van deze animaties hebben we verschillende brainstormsessies met het RIVM, de animator en onze creatieven gehad.

De video maakt onderdeel uit van een serie video’s die onderdeel waren van een campagne van het ministerie van OC&W om onderwijsprofessionals te verleiden het gesprek te voeren over hun professionele ontwikkeling. Naast posters, meetings en een website zette het ministerie diverse video’s in om de leraren bewust te maken van het feit dat ze ‘nooit uitgeleerd’ zijn. De video’s werden landelijk ingezet op diverse platforms en tijdens presentaties. Korte afgeleide versies werden vertoond via social media.

De sprekers kijken via een speciale spiegel die voor de lens is gemonteerd de interviewer aan. Door deze techniek is het mogelijk om ongeoefende sprekers spontaan te laten praten terwijl ze in de camera kijken.

Bij een 2D animatie zijn de tekeningen in het platte vlak gemaakt. Maar door de toevoeging van bewegende beelden hoeft het niet plat te voelen. Deze stijl is erg populair en heeft als voordeel dat het boeiende verhalen kan creëren met iconische en/of herkenbare personages.

In deze 2D animatie wordt verteld wat het ministerie van Buitenlandse Zaken kan doen voor Nederlanders die naar het buitenland reizen of in het buitenland wonen, en buitenlanders die Nederland bezoeken.

Op 22 augustus 2015 werd de 13-jarige Tommy-Boy door een auto aangereden toen hij zonder te kijken op de fiets de provinciale weg bij Bussum overstak. Hij was op dat moment op zijn mobiele telefoon bezig met het checken van de Spotify-lijst die hij ’s avonds ging gebruiken als dj op een schoolfeest. Tommy-Boy overleed enkele uren later aan zijn verwondingen.

Naar aanleiding van dit vreselijke ongeluk startte Michel Kulkens (de vader van Tommy-Boy) een missie om scholen te benaderen en leeftijdgenoten van zijn zoon te wijzen op de gevaren van het gebruik van de smartphone op de fiets. Voor deze missie richtte hij een stichting op die een samenwerking aanging met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het doel van de video was om jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar bewust maken van de gevaren van het gebruik van de smartphone tijdens het fietsen. Voor de landelijke campagne van het ministerie maakten wij deze vlogvideo in samenwerking met de bekende vlogger Niek Roozen.