31 10 Arbeidscommunicatie

Arbeidscommunicatie is meer dan alleen maar werven van nieuwe medewerkers. Binding van (potentiële) werknemers aan een organisatie is minstens net zo belangrijk. Daarom ontwikkelen we concepten om uw bedrijf als een positieve, bij voorkeur unieke, organisatie neer te zetten en interessant te maken voor sollicitanten.

Ondanks dat SSC-ICT wereldwijd 40.000 rijksambtenaren op ICT gebied ondersteunt, was het bedrijf in de ICT wereld een grote onbekende. Daardoor kwam mede het werven van nieuw personeel niet op gang. Wij hebben toen voorgesteld om de doelgroep, potentiële sollicitanten, een openhartig kijkje in de keuken te geven door medewerkers in een ongedwongen sfeer over SSC-ICT te laten praten. Hoe is het om bij SSC-ICT te werken?  Wat is de maatschappelijke impact van het werk? Met welke systemen wordt er gewerkt? Maar ook over zaken als secundaire arbeidsvoorwaarden.

De campagne, waar de serie 'Achter het scherm' deel van uitmaakte, heeft SSC-ICT binnen enkele weken bij Computable een plek in de Top 100 van Nederlandse ICT bedrijven bezorgd.

Gebruik maken van eigen medewerkers kan bij werving een goede strategie zijn. Voor het Pieter Baan Centrum van Dienst Justitiële Instellingen (DJI) kozen we voor deze vorm en volgden we medewerkers een dag tijdens hun werk. De graphics in de video geven meer informatie over de functies.

De video’s waren onderdeel van een social media- en printcampagne en werden ook vertoond op open dagen. Het doel was om meer mensen te werven voor functies waar weinig op gereageerd werd. Zoals op de functie van psychiater. De video, in combinatie met de social mediacampagne resulteerden in twee nieuwe psychiaters op een staf van 12 fte’s.

Jongeren zijn lastig te interesseren voor baan bij Defensie. Door middel van een  verrassende campagne waarbij Defensie de studiekosten van MBO en HBO studenten voor haar rekening te nemen in “ruil” voor een baan bij Defensie vermakkelijkt Defensie de keuze van jongeren om voor een baan bij de Krijgsmacht te kiezen.

De door ons ontwikkelde animatie ‘Studiedeal’ maakte deel uit van een online wervingscampagne van bureau Maximum. Een korte en bondige animatie, to the point en actiegericht, waarbij de studenten direct worden aangesproken.

Voor het werven van agenten voor de eenheden Den Haag, Rotterdam en Amsterdam werd in augustus 2017 een campagne opgezet. Met korte video’s werd de doelgroep attent gemaakt op, en getriggerd om, een speciaal opgezette website te bezoeken.

De korte video’s (met ondertitels) werden verspreid via diverse zogenaamde Etno-Marokkomedia, Facebook en Instagram. Op Facebook haalden de video’s 1.138.717 views, op Instagram 941.632 views. Naast tekst was op de landingspagina ook een lange video te zien. Effectief leverde de campagne 65 sollicitatiestarts op, waarvan 15 voltooid. Naast een zeer tevreden opdrachtgever (Steam, Amsterdam) was ook hun opdrachtgever (de Nationale Politie) erg tevreden met de behaalde resultaten.

Het arrestatieteam van de Nationale Politie is altijd op zoek naar nieuwe mensen. Veel vallen echter af op de fysieke eisen, terwijl die wel te trainen zijn. Om potentiële kandidaten beter voor te bereiden op de sporttest bedacht arbeidscommunicatiebureau Steam een sport app.

In opdracht van Steam ontwikkelde IN2Content een serie video’s met oefeningen. Er is gekozen voor rechtopstaande video’s om zo het afspelen van deze video’s op een smartphone makkelijker te maken. Naast deze app en video’s is er ook nog een app met video’s ontwikkeld voor mensen die als agent willen gaan werken. Door de oefeningen in de app veelvuldig te trainen is het slagingspercentage voor de sporttest toegenomen.