Rotterdam Bereikbaar

Gemeente Rotterdam

Overheidscommunicatie saai? Vinden wij bij IN2Content niet. Door goed tussen de regels van een briefing te lezen, de essentie er uit te halen en een voorstel goed te onderbouwen is alles mogelijk.

Uitdaging

Na ruim zestig jaar is er veel onderhoud aan de infrastructuur van de gemeente Rotterdam. Het primaire doel van de campagne 'Rotterdam Bereikbaar' is het creëren van bekendheid rondom de nieuwe landingspagina Rotterdam.nl/bereikbaar en haar verschillende social kanalen (Facebook en Instagram), waar de gemeente Rotterdam haar burgers wil gaan informeren over acutele werkzaamheden, draagvlak bevorderen met betrekking tot mobiliteitskwesties en informatie geven over onderwerpen als P+R, OV en deelmobiliteit. De nieuwe website en social kanalen bundelen alle informatie die daarvoor over meerdere websites waren verspreid. Taalniveau A2.

Resultaat

De campagne liep van september tot oktober 2024 en had een bovengemiddeld bereik. Op Facebook en Instagram bleken de kosten per 1.000 vertoningen (CPM) ruimschoots lager dan de prognose, wat resulteerde in een overperformance van 110%. Ook de kosten per klik (CPC) vielen flink lager uit. Ook hier een overperformance van maar liefst 584%. De campagne is met name zichtbaar geweest op Vinted, Voetbalzone, 9292, Marktplaats, Weeronline, AutoScout24, Nu.nl Buienalarm, RTL Nieuws en Buienradar.

Aanpak

De eerste gedachte is vaak de beste. Alleen hoe vertel je een opdrachtgever dat je twijfelt over de abstracte voorbeelden die de klant ter inspiratie heeft meegestuurd; dat je in jouw voorstel twee grappige cartoon figuurtjes centraal wilt stellen; en dat je daarbij ook denkt aan teksten die het randje opzoeken, misschien zelfs een beetje 'schuren'?

Dat doen wij door onderbouwd met data en kennis over (online) trends, toe te lichten waarom wij denken dat we doelgroep van de opdrachtgever zo beter gaan bereiken. Want dat is uiteindelijk wat de opdrachtgever ook wil. Uiteraard maken we goede afspraken en betrekken we de opdrachtgever in alle stappen, want 'over het randje' is natuurlijk niet de bedoeling.

Samen met een van onze freelance animatoren hebben we een stijl ontwikkeld met echte gezichtjes binnen een getekende omgeving, waarbij we steeds iconische plekken en gebouwen van de stad als decor gebruikten. Voor beide figuurtjes waren ongeveer 100 gezichtsuitdrukkingen beschikbaar. Verschillende stemmen hebben we demo's laten inspreken. Samen met de opdrachtgever hebben we gezocht naar twee stemmen die het beste pasten bij de twee figuurtjes.

Naast de 12 filmpjes (in vierkante en rechtopstaande varianten voor mobiel) ontwikkelden we ook verschillende grafische content (Wist je datjes, meedenkertjes) met dezelfde hoofdfiguurtjes.

De hele serie Rotterdam Bereikbaar

Alle animaties zijn geproduceerd voor social (vierkant) en mobiel (rechtopstaand). De animaties beginnen altijd met een grappig beeld of geluid voor het doorkijk effect. De ondertiteling is niet standaard, maar meer TikTok-achtig. En de call to action is altijd dezelfde.

Meer weten?

Hoe bereik je mensen met een taalachterstand en hoe ga je om met culturele verschillen binnen doelgroepen? Erik Bibo vertelt je graag meer over de kracht van eenvoudige grafische animaties met teksten op A2 taalniveau.

Klantreview

Ik ben echt blij dat we jullie als bureau hebben gekozen. Heel veel creativiteit, flexibel. Jullie zijn gewoon echt goed!

Kirsten Lems-de Lange
Communicatieadviseur Gemeente Rotterdam