Om potentiele sollicitanten vanuit de organisatie, maar ook van daarbuiten, goed te informeren, wilde de Politie Academie laten zien hoe het er tijdens de selectieprocedure echt aan toe gaat en daarbij de mythes rondom de selectieprocedure wegnemen. Door kandidaten beter voor te bereiden is de verwachting dat het slagingspercentage wordt verbeterd.
Tijdens de selectieprocedure volgt de camera drie kandidaten bovenop de huid. De camera laat zien wat deze kandidaten moeten doen en ondergaan. De camera is overal bij en de kandidaten delen hun ervaringen met de kijker. Van het eerste welkom tot de einduitslag. Ook komen instructeurs en selectiepersoneel aan het woord, die vertellen waar kandidaten op moeten letten.
De video’s zijn opgebouwd als een realityserie, waarbij spontaniteit en echtheid voorop staan om zo nauw aan te sluiten bij de belevingswereld van potentiele kandidaten. De serie is eigentijds gedraaid en gemonteerd. Reacties zijn een combinatie van scripted en non-scipted. Naast een lange versie zijn er korte afleveringen, die tijdens een campagneperiode wekelijks worden gepubliceerd en die gepromoot worden met socials op diverse sociale media. Er is een serie gemaakt voor interne kandidaten en externe kandidaten die een aangepast traject doorlopen.