Uitdaging
De opdrachtgever wil met deze animatie niet alleen een beeld geven wat de impact is van de drugseconomie op de stad Rotterdam, maar ook hoe de gemeente hier succesvol tegen strijdt. Met als doel professionals en bestuurders het inzicht te geven dat het niet alleen voor Rotterdam, maar ook voor de rest van Nederland én Europa belangrijk is om te investeren in de Rotterdamse aanpak. Breng je de drugscriminaliteit in Rotterdam een slag toe, dan heeft iedereen daar baat bij.
Aanpak
Om deze opdrachtgever te helpen doel en doelgroepen, maar ook de vorm (wordt dit een video of een animatie en in welke stijl?) scherp te krijgen, hebben we samen eerst een ‘caseboard’ gemaakt. Met een caseboard proberen we zo helder mogelijk context, doel, doelgroep(en) en doelstelling(en) te formuleren, om vervolgens de uitkomsten om te zetten naar een plan van aanpak.
Het resultaat was een concreet verhaal dat onze tekstschrijver hielp een heldere tekst te schrijven. Maar de belangrijkste conclusie was dat een animatie de voorkeur zou hebben boven een video. De soms abstracte informatie kan met een animatie beeldender worden gemaakt; door allerlei beperkingen kunnen we filmend niet het complete verhaal vertellen; en de kosten zouden bij filmen ver boven het beschikbare budget uitkomen.
Resultaat
De animatie wordt op dit moment gebruikt in professionele kringen en voor het lobbyen in Brussel. In twee minuten is de kijker op de hoogte van de belangrijkste aandachtspunten. De animatie is vervolgens het startpunt van het gesprek of de presentatie.
Aanpak
Om deze opdrachtgever te helpen doel en doelgroepen, maar ook de vorm (wordt dit een video of een animatie en in welke stijl?) scherp te krijgen, hebben we samen eerst een ‘caseboard’ gemaakt. Met een caseboard proberen we zo helder mogelijk context, doel, doelgroep(en) en doelstelling(en) te formuleren, om vervolgens de uitkomsten om te zetten naar een plan van aanpak.
Het resultaat was een concreet verhaal dat onze tekstschrijver hielp een heldere tekst te schrijven. Maar de belangrijkste conclusie was dat een animatie de voorkeur zou hebben boven een video. De soms abstracte informatie kan met een animatie beeldender worden gemaakt; door allerlei beperkingen kunnen we filmend niet het complete verhaal vertellen; en de kosten zouden bij filmen ver boven het beschikbare budget uitkomen.