Bewuster omgaan met eten en drinken

RIVM

Word je bewust van slechte eetgewoontes en pas ze aan. Voor het RIVM produceerde IN2Content een serie animaties met als onderwerpen het bewuster omgaan met suiker, verspilling van zuivel, het eten van te weinig fruit en of het soms niet een onsje minder zou mogen zijn.

Uitdaging

Help ons mensen te inspireren en aan te spreken over hoe ze omgaan met voedsel. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu beschikt als het gaat over eten en drinken in Nederland over veel data en vergelijksmateriaal door de jaren heen. Het RIVM zocht naar een speelse en visuele manier om deze abstracte cijfers te delen met een groot publiek.

Resultaat

Kijkersonderzoek toonde aan dat de pay off ‘Het RIVM weet wat Nederland eet' goed bleef hangen. Vooral het filmpje met als thema vlees werd flink gedeeld en bleek bekend te zijn onder grote groepen mensen. De animaties werden door het publiek over het algemeen erg gewaardeerd.

Aanpak

Humor is een uitstekende manier om de aandacht van mensen te trekken en vast te houden. Zorg dat je content goed deelbaar is en je hebt een prima middel in handen om met jouw boodschap een groot publiek te bereiken.

De campagne die IN2Content samen met het RIVM ontwikkelde, had als media-uiting een serie van zes grappig animaties. Qua stijl kregen we van de opdrachtgever alle ruimte om speels af te wijken van het stijlformat van de Rijksoverheid. Essentieel bij de animaties vonden de makers ook de stem die de filmpjes zou inspreken. We zochten een stem die kijkers onmiddellijk zouden herkennen en die meteen een glimlach op het gezicht zou toveren. We vonden die stem uiteindelijk in televisie- en theatermaker Joep van Deudekom.

Meer uit deze serie

Voor het complete beeld van dit dossier én omdat wij ze zelf ook zo leuk vinden, hieronder de andere vijf animaties uit deze campagne.

Meer weten?

Met humor aandacht trekken voor jouw verhaal? Kijken of dit ook voor jouw organisatie gaat werken?
Neem voor meer informatie contact op met Wilco Pleging.

Klantreview

Wij zijn zelf heel blij met het resultaat en de ideeën van het team van IN2content. Een goed voorbeeld van een campagne waarbij we kennis en feitjes op een toegankelijke manier hebben weten te verspreiden.

Marieke van Bakel
RIVM