Beter in Taal

Gemeente Rotterdam

In Rotterdam hebben 90.000 mensen moeite met lezen en schrijven. De gemeente wil zoveel mogelijk Rotterdammers helpen om beter te worden in taal. IN2Content produceerde samen met IN10 de campagne 'Beter in Taal' gericht op professionals in de zorg, het onderwijs en het bedrijfsleven.

Uitdaging

De gemeente Rotterdam wil professionals in de domeinen werk, geld, opvoeding en gezondheid aanspreken iets te doen met taal. Als werknemers, klanten, ouders en patiënten zelfredzamer worden in het vinden of behouden van werk, beter kunnen omgaan met financiën, vaardiger worden bij het opvoeden van kinderen en gezonder leven, is dat in ieders voordeel. Ook voor de professional.

Resultaat

In vier weken tijd zijn meer dan 170.000 Rotterdammers bereikt met de campagnevideo’s, radiospotjes en billboards. Daardoor steeg het bezoek aan de website én het contact met de gemeente over taaltrajecten op de werkvloer.

Aanpak

Professionals vertellen op camera wat taal voor hen in de praktijk betekent. Zo vertelt een aannemer dat taallessen bijdragen aan de veiligheid op de werkvloer. En een deurwaarder legt uit dat hij meer bereikt met het schrijven van brieven in toegankelijke en begrijpelijke taal. Echte verhalen van echte professionals, die laten zien dat investeren in taal loont.

De makers van IN2Content vonden de juiste sprekers, schreven de copy en regisseerden de sprekers tijdens de opname. In twee dagen werd alle content voor video, radio fotografie en billboards opgenomen. Niet alleen efficiënt voor ieders agenda, maar ook kosteneffectief. Het eindshot in alle video's is opgenomen in meerdere beeldlagen, zodat de video's in alle verschillende beeldformaten steeds hetzelfde eruitziet.

Meer uit deze serie

Aan deze campagne hebben vier sprekers meegewerkt, een aannemer, een lerares, een huisarts en een deurwaarder. Hun verhalen zijn verwerkt in verschillende content voor de website, social media, radio en billboards. In totaal zijn er 60 video's in verschillende beeldformaten, 16 foto's  en 4 radiospots geproduceerd. Een selectie van een aantal lange video’s zijn hieronder te zien.

Meer weten?

Nieuwsgierig hoe wij een dergelijke campagne voor jou kunnen oppakken? Hoe we sprekers researchen en begeleiden? Hoe we (kosten)efficiënt met tijd en middelen een maximaal resultaat weten te bereiken?
Neem dan contact op met Wilco Pleging.

Klantreview

Voor de campagne Beter in Taal Werkt heeft de gemeente Rotterdam heel fijn samengewerkt met Erik en Wilco en hun team. Erik en Wilco hebben zich het onderwerp laaggeletterdheid snel eigen gemaakt. Daardoor wist ik dat ik de productie en inhoud van de filmpjes met een gerust hart uit handen kon geven. Hun flexibele opstelling in coronatijd, waarin we vaak moesten schuiven met de planning, heb ik zeer gewaardeerd.

Katja Meertens
Adviseur communicatie gemeente Rotterdam