70 jaar bevrijding

Ministerie van Defensie

Door video’s te produceren met bekende vloggers zoals Enzo Knol en Niek Roozen (Brugklas) en gebruik te maken van de online kanalen van deze vloggers, wist IN2Content jongeren te enthousiasmeren voor de landmachtdagen.

Uitdaging

De Landmachtdagen zijn altijd een belangrijk moment voor het ministerie van Defensie. Op deze dagen krijgt de landmacht de gelegenheid om haar doelgroep te enthousiasmeren en te informeren over werken bij de landmacht. Video’s specifiek gericht op jongeren werden op de website van Defensie weinig bekeken. Voor het thema "70 jaar bevrijding" wilde Defensie in het bijzonder jongeren interesseren. Alleen hoe doe je dat? En weet je daarmee ook de neergaande bezoekersaantallen voor de Landmachtdagen om te buigen?

Resultaat

Op het YouTube kanaal van Enzo bereikte de video 325.000 views. Een vervolgvideo over de landmacht bereikte zelfs 1,2 miljoen views! Daarnaast werd er een reportage gemaakt door het Jeugdjournaal. En de video van Enzo werd ook opgenomen in het lespakket van Schooltv.nl.

Een van de meest zichtbare resultaten van de campagne was een verdubbeling van het aantal bezoekers aan de Landmachtdagen.

Aanpak

Een hippe eigentijdse video alleen is niet genoeg. Waar plaats je je video? En wanneer? En wie plaatst de video? Hoe gaat jouw video andere content en activiteiten genereren, waardoor jouw verhaal zich als een olievlek gaat verspreiden?

De bekende vlogger Enzo Knol gaat in deze video op zoek naar de betekenis van leven in vrijheid. Is het wel zo vanzelfsprekend dat hij video’s kan maken en alles kan zeggen en doen wat hij wil? Was dat ooit anders dan? Hoe ging dat dan? En hoe hebben we die vrijheid weten te herwinnen? Enzo kreeg de vrije hand bij het maken van de video, achter de schermen ondersteund door een eindredacteur en een producer.

Enzo deelde in de campagneweek de video onder zijn volgers. Tegelijkertijd werd ook een Making Of verspreid. Naar aanleiding van de video maakte Enzo, omdat zijn volgers veel vragen hadden, nog twee vlogs over het thema vrijheid. De video werd ook ingezet in een lespakket op scholen. Enzo bezocht twee scholen en maakte ook daar weer vlogs van. 

Meer producties voor deze opdrachtgever

IN2Content heeft een aantal jaren achtereen meegedacht over originele campagnes om de Landmachtdagen en thema’s als “70 jaar bevrijding”, “Leven in vrijheid” en “Nederland staat nooit alleen” op een aantrekkelijke manier en met impact vorm te geven.

Meer weten?

Meer impact en bereik creëren!
Vlog voor meer informatie met Erik Bibo.